lørdag, april 21, 2007

Ståpels i rumpa

Å drikke bar gin er i store og hele en forferdelig opplevelse. Alikevel satt 9 mannfolk rundt bordet mitt hjemme i går kveld og drakk ublandet gin.

Grunnen til dette var selvfølgelig at det hele var en del av konseptet med testing av ulike typer brennevin. Vi har fra før gått gjennom whisky og akevitt, og nå var det denne forferdelige granbardrikken som sto for tur.

Opplegget på disse kveldene er at man smaker et antall merker av en sort brennevin for å gjøre seg opp en formening om spennet i smak. Etter hver type kommenterer alle det enkelte merket, før neste flaske sendes rundt. Gin er tradisjonelt ikke en drink man drikker bar, men for å kjenne ginens egensmak og sammenligne, fant vi ut at også gin skulle smakes uten andre tilsetninger.

Vi fikk ikke en gang smakt på første flaksa før førstemann fikk ståpels i rumpa og tårer i øynene av lukta. Jeg begynte en stund å lure på om smakingen i det hele tatt skulle komme i mål, men dette viste seg å ikke bli noe problem. Her følger panelets dom over de 7 sortene som ble testet:

Svensk Gin
Sunn og frisk
Frisk med citrus
Lite gran
Som forventet fra svenskene
Hjemmelaget Bombay Sapphire
Går ned
Granskog
Pissmaur, men drikkbart

Gordons
Mindre citrus, mer granbar (x2)
Tidlig død
Kattepiss og furunål
Polsk turistbuss
Tørr kvae
Kompost
Spylevæske m/sitron
Akebrett

Bokma
Råtten søppel
Død og hælvette
Sats
Baksete i 240
Lukt av urin, smak av dårlig HB
Råtne klementiner
Maursyre
Gammel silo
Musserende vodka
Smaker bare høgg

Tanquary
Best til nå
Hint av pepper
Veldig tørre grannåler
Tørr furu
Helt grei
Lukt følger smak
Mellomblend
I forhold til forrige: Relativ drøm
Gørr kjedelig vodka
Ikke hjemmelaget svensk gin

Plymouth
Anonym knusktørr (Sahara)
Stikk i ganen
Rope på elgen
Foreløpig favoritt, en "höjdare"
Mangel på smak
Heia Sverige
Knusktørr granbar
Absolutt sitron, tørrere
Syden-aperetiff

Hendrick's

Oi, god granbar
Stayer i ganen
Sitron-gin, jævlig god
Sterk sitron
God medisin
Kvalitets-gin
Grønnsåpeaktig med sitronsmak
Var ikke ille
Ikke best, men ikke ille
God ballanse
Smooth

Bombay Sapphire
Merra lokt itj granbar
Citrus med vodka
Gin
Skuffende lite raffinert
3. bar
Topp 3 bar
Som forventet
Skopuss (positivt)
Sur med kvalm ettersmak
Helt ok

Etter bar-smakingen må jeg vel uten tvil si at skotske Hendrick's (som er produsert av Willima Grants og son, samme firma som bla står bak Glenfiddich og Grants whisky) og den uhyre snille Svensk Gin.

Men så var det klart for å bruke ginen i drinker, og et fantastisk utvalg blandevann kom på bordet. Selv lagde jeg meg tre drinker, hvorav tre ble helt. Kun Tom Collins laget med Tom Collins-mix ble drikkbart. Etter å ha kastet ut drink nummer to fant jeg at gin-drinker antakelig rett og slett ikke er noe for meg.


Og så krabbet jeg opp i barskapet og sprettet en whisky.




Tørst? Lyst på en GT eller en dry martini? Kom innom meg og bland deg en drink... Jeg har litervis av gin i barskapet. Ironisk nok er den eneste gin-typen som jeg kunne tenke meg å ha i skapet, skotske Hendrick's, trygt plassert i kjøperen Håvards hjem på Etterstad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Iskald GT er sterkt undervurdert... Eller TG som jeg kom til å benevne drinken som en sen kveld i Provence i fjor sommer.

Anyway. Skal dere teste noe skikkelig driiit, så utfordrer jeg dere til å drikke kinesisk Motai. Visstnok eksklusive saker (2-300 kr flasken i Kina), som er helt latterlig vondt. En kamerat måtte bytte skjorte på fest pa sølte noen dråper å seg, hihi. Den er bare helt jævlig.

Unknown sa...

Jeg er så glad dere har sjekka ut dette for meg. :-) Men lei for at jeg ikke fikk testet den svenske Ginen i går kveld. Det er vel bare en ting å gjøre, ta nachspiel hjemme hos dere neste helg, og sørge for å prøve seg gjennom GT-rekka da.
Og Håvard får låse inn flaska si, hvis han ikke er åpen for å dele den med meg neste gang han har fest. (Heldigvis ikke lenge til...)
Super-SS-Rally-GT!

Heidi Fleiss sa...

Wunderbaum på flaske sier nå jeg... Det skal legges til at jeg som fersk femtenåring ble sittende fast med hodet i en snøfonn og buksa (og trusa) rundt anklene (rett utenfor stuevinduet), på heisatur og ginfylla med jentene i klassen (og de eldre guttene på nabohytta, hvorav en måtte dra meg opp av snøhaugen (fortsatt med hele snåsa bar)).
Jeg drikker ikke gin.

Anonym sa...

regner med at dagen derpå var en brillefin og spretten dag?