mandag, juli 02, 2007

Ny deltidsjobb og en kvadratfot jord

Whiskydestilleriet Scapa ligger antakelig så langt du kan komme unna storbyens tjas og mas på de britiske øyer. Med tilholdssted på Orkenøyene er destilleriet Scotlands nest nordligste, bare slått av Highland Park omtrent hundere meter lenger nord. Whiskyen som produseres er i min gane å regne som prima vare, og vil antakelig være noe jeg til enhver tid vil sørge for å ha i standardsortimentet mitt.

På dette lille destilleriet hvor det jobber tre menn til daglig, har jeg nå blitt offisielt crew member. At dette uten tvil er et markedsføringsjippo, er hevet over enhver tvil, men jeg elsker måten å gjøre dette på.



På beviset kan man lese følgende: «As a member you are entitled to your ration of ‘one tot’ of Scapa Single Malt when visiting your berth on Orkney. If short handed on the day in question we reserve the right to request you to assist us in the production of our revered single malt.»

Med andre ord: Hvis jeg kommer til destilleriet har jeg krav på å få en sup whisky, men jeg må også regne med å ta i et tak om det trengs.

Et tilsvarende opplegg finner man også på Øya Islay, hvor produsenten Laphroaig gir deg en kvadratfot med jord på Islay hvis du registrerer deg som «Friend of Laphroaig». Hvis du kommer på besøk vil du bli utstyrt med egnede klær, deriblant et par støvler i størrelse 12 (som skal tilsvare ca én fot) for å være rustet til å besøke akkurat din flekk. Per i dag er over 200.000 blitt Laphroig-venner, noe som skulle tilsi at et område på i underkant av 150 x 150 meter er okkupert av disse.

Selv er jeg crew-medlem nummer 2346 hos Scapa, og det kunne jo blitt en jævlig artig dugnad om man hadde samlet alle sammen...

2 kommentarer:

Stine sa...

Skal man innom?

Øystein sa...

Man skal nok innom etter hvert, men ikke denne sommeren. Orkenøyene ligger litt lenger nord en jeg hadde planlagt.