mandag, september 18, 2006

Slave av Google

Jeg er slave av Google.

I 1999 lærte jeg at det fantes en langt bedre søkemotor enn yahoo og altavista. I starten så jeg ikke så stor forskjell, men Yahoo er jo en merkevare som i utgangspunktet ikke oser seriøsitet, og Altavista klarte jeg aldri å skrive riktig. Google ble derfor ganske min venn. Det verserer mange teorier om hvordan google legger opp søkene sine. Google selv har hevdet at de har en masse duer som flyr rundt på nettet og plukker opp søkeord. Selv med en delvis teknisk bakgrunn har jeg problemer med å følge med teknologien. Duene fungerer derfor for meg.

Så begynte ballen å rulle, og innenfor murene hos Google kokte kreativiteten. Først kom det små fiffige funksjoner som å gjøre om ulike måleenheter og gjøre utregninger direkte i søkefeltet. Så boblet de videre, og da gmail ble lansert, svelget jeg både agn, søkke, snøre, og deler av stanga. Jeg trengte hverken nikotin, alkohol, heroin eller søvn. Jeg hadde Google.

Hvorfor så denne fasinasjonen? Jo, G-mail var først ute med å tilby over en gigabyte med plass på mailen. De har tatt det beste fra outlook og lagt til fiffige funksjonaliteter som å samle all mail med samme emne under én arkfane automatisk. Det er ikke noe poeng å liste opp hvilke fiffige funksjoner g-mail har, for den har de fleste du kan tenke på.

Så kom kalenderen. Samme brukernavn og passord som i g-mail, og en kobling mellom mail og kalender omtrent som i outlook. Men her trenger du ingen egen maskin, bare en webbrowser og en internettlinje. Og da det også kom regneark for en liten stund siden, innså jeg at slaget var tapt. Jeg har blitt slave av google.

Jeg får automatisk varsel på nye treff på spesielle søkeord på google. Jeg kan personifisere mitt eget søk i google. Jeg har koblet orkut-kontoen min til Google-kontoen, og vil jeg se hvordan et område på kartet ser ut i virkeligheten, fyrer jeg opp et søk i Google Earth. Og nå er jeg også blogger-bruker med den gode gamle Google-kontoen min.

Jeg venter bare på at play.com og IMDB skal kjøpes opp av google. Og snart kan jeg vel få kjøpt en matrix-tilkobling til bakhodet og koble meg rett til serverne i USA.

I'm fucked.

Og jeg setter pris på det.

5 kommentarer:

Håvard Eide sa...

mmm, google :)
No må du ikkje gløyme labs.google.com da!

Amund Berg sa...

Høgskolen i Gjøvik har bygd nytt bibliotek... De har tydlig vis ikke hørt om scholar.google.com! Hvem trenger vel bibliotek når vi har google? Brenn bøkene!

Stjernesøkeren sa...

o_O brenn amund!

*host* men det var ikke det jeg egentlig hadde tenkt å skrive i kommentaren... hm. kom litt ut av det nå. oh well - have fun med blog vea :)

Stine sa...

Jepps. labs.google.com
Var det jeg hadde tenkt og tipse om også. ^_^

Johs sa...

Også googlepages.com da - for de som liker å lage websider hvor de ikke kan ødelegge layouten på egen hånd...