lørdag, februar 24, 2007

Norsk rock er best på norsk

Prinsesse Lea påstå at norsk rock er tøffest på norsk fordi norske band som synger på engelsk ofte ikke helt vet hva de synger. For min regning vil jeg påstå at så mye som 90% av norsk rockeband burde holde seg til norsk synging, men jeg vil tippe at under 10 gjør det.

Ett av bandene som definitivt burde holdt seg til norsk, er Malossi, som i går hadde releaseparty for sin første skive på Garage i Oslo.

Gutta fra Flisa i Hedmark har et artig konsept. De spiller grov rock med tekster som er inspirert fra livet i Flisa-skogen. Blant annet synger de om overlevevelseskniven kjøpt fra Hemtex-katalogen og om orginalbarten (barten som aldri har vært barbert). Konseptet er i utgangspunktet helt genialt og lynharry, men en litt halvslitent engelsk vokabular og uttale som engelsklæreren på ungdomsskolen på Flisa ville fått grøsninger av, fungerer det ikke helt i mine ører.

Under konserten satt jeg også igjen med en følelse av at jeg hadde hørt de fleste riffene i en bedre versjon før. Jeg hørte både Pearl Jam og Iron Maiden, og det er ikke noen stor tvil om hvilken tidsepoke gutta er vokst opp i. Problemet er at jeg har hørt disse bandene før. Jeg trenger dem ikke på nytt i en dårligere versjon.

Når i tillegg lydmannens prestasjoner fortjente en skikkelig omgang juling (et volum som hadde passet bra for å fylle Oslo Spektrum, en fremtredende skarptromme som bokstavelig talt gjorde vondt i ørene og en litt for høy vokal) og koring fra de øvrige bandmedlemmene var sur som sitron, tok ikke helhetsopplevelsen helt av.

Jeg har ikke kjøpt albummet, men jeg håper bandet får solgt ut de 3000 skivene de har trykt opp slik at de har litt penger til å komme igjen sterkere senere. Når de kommer med en harry-utgave på norsk skal jeg kjøpe skiva.

3 kommentarer:

Nattkvinnen sa...

Hvorfor står ikke min blogg under 'blogger jeg leser' enkli'? *peke på med streng Oddvar Stenstrøm-pekefinger*

Muhahaha!

//N

Håvard Eide sa...

Han lydmannen kan få seg ein smekk over fingrane fra meg og!

Anonym sa...

ma sjekke:)