søndag, oktober 01, 2006

Ja til sitte-tissing!

I uken som gikk raste diskusjonen om gutter skal nektes å tisse stående. Guttene på Dvergsnes skole i Kristiansand har fått forbud mot å tisse stående etter at skolens personalet har gått lei av å vasse i urin. Vidar Kleppe er av de som kastet seg inn i diskusjonen, og mener at det er naturstridig å nekte gutta å vifte med snoppen stående.

Det er såpass lenge siden jeg gikk på barneskolen at jeg har glemt (eller muligens fortrengt) hvordan do-opplevelsene var på den tiden. Jeg husker imidlertid at min kjære mor støtt og stadig reagerte på sølete do-ring, så jeg har nok vært min synder en gang jeg også. Men det er opplevelsene siden jeg ble kjønnsmoden som jeg skal legge til grunn for mine standpunkter.

Selv om jeg nå klarer å treffe innenfor ringen, er det uten tvil flere voksne mennesker som ikke klarer dette selv om de har passert puberteten med både 20 og 30 år. Og værst blir det når menn får alkohol innabords.

Jeg har selv jobbet på et utested, og blant annet hatt i oppgave å sørge for at toalettene var i orden. Den mest interessante opplevelsen var da noen hadde spydd en full kebab-meny i pisserenna slik at renna ble full. Hvordan løser man dette problemet? Jo, noen må fjerne proppen som hovedsakelig av halvtygd kebabkjøtt, vassen kinakål og ett og annet maiskorn. Hvem fikk oppgaven? Helt riktig. Jeg.

Så sto jeg der, da, med lange plasthansker på hendene som gravde i en blanding av vann og urin for å fjerne det som en gang var et herremåltid. JEg må stadig be folk om å benytte doene til å tisse, men en idiot klarte å gi blanke i at det stod en mann og gravde i en pisserenne som var proppfull. På tross av utallige frsøk på å stoppe han mens han dro ned smekken, kjente han at ingen skulle få lov å tukle med skaperverket og hevdet sin rett til å tisse stående på det stedet som passet han best. Det var ikke Vidar Kleppe, men meningene var nok rimelig like.

Og porselenstoalettene ser noermalt tilsvarende ut. Vel er det høy luftfuktighet på mange diskotek, men når det er kliss-klass på do-gulvet, skyldes det neppe kondens.

Dersom alle menn hadde begynt å tisse sittende hadde vi sluppet utrolig mange ubehagelige opplevelser. Vi hadde sluppet å brekke oss på rasteplass-toalettene, og det hadde ikke vært noe problem å få full tarm på byen en lørdag kveld.

Vel er det tilfredsstillende å tisse stående, men for meg kunne det mer enn gjerne vært et generelt forbud mot dette.

...så lenge forbudet ikke gjelder meg.

1 kommentar:

Stjernesøkeren sa...

Det jeg synes er interessant i den saken er luringen som klarte å vrenge ut av seg at det er "en menneskerett for gutter å tisse stående" - ettersom skolen faktisk har fellestoaletter vil jeg da få lov til å si at "det er en menneskerett for jenter å få lov til å tisse sittende UTEN å måtte sitte i guttetiss"...

Likte også mammaen som klarer å gi gutten sin kjønnsrollefobier nesten før han starter på skolen. "Han gråter fordi han ikke vil tisse som en jente - jeg har lært ham opp til å tisse stående fra han var liten."