fredag, mai 04, 2007

Intuisjon?

I går kom jeg kjørende mot et lyskryss med bilen. I krysset sto det en del biler på rødt, og jeg fikk plutselig et innfall om at SUV'en foran meg på avstand så ut som en politibil. Da jeg kom nærmere så jeg at den var en sølvgrå vanlig personbil, og jeg lurte litt på hvorfor jeg hadde trodd at det var en politibil.

Det ble grønt og vi begynte å kjøre, og plutselig blinket det blått i bakruta på bilen foran. Det var selvfølgelig en sivil politibil, og nå dro den forbi alle bilene foran og forsvant som en virvelvind.

På bussen på vei til jobb i dag kom det på en mann i 20-årene som sistemann på en holdeplass. Han så helt normal ut, men jeg la merke til at da han viste billetten, hadde han en hvit trafikkanten-lomme på billetten (de vanlige kortholderene i Oslo er blå), og han ble stående foran gulstripen da bussen satte seg i bevegelse. At noen mennesker har angst for å gå bakover i bussen er ingen nyhet, men her slo det meg bare som litt snodig. Like etter tar mannen et skritt fram og sier klart og tydelig: «Billettkontroll!».

Intuisjon?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha! Billettkontroller er lette å spotte. Satt på t-banen her klokken 07:19 på onsdag og la merke til ei dame i 40 åra som satt å snakka med en pakistansk kar på samme alder. Merkelig, tenkte jeg, det har jeg aldri sett før (de snakket forøvrig om fellesferie) her må det være noe muffens. Og ganske riktig, billettkontroll :)

- besserwissern

care sa...

Du er sikkert synsk :-)