onsdag, mars 28, 2007

VG-lista Topp Humbugg

VG-lista Topp 20 fyller til neste år 50 år. Det hele startet med en liste i VG i 1958, og har i en årrekke vært eget radioprogram på NRK. I 1995 ble også lista eget TV-program. VG-lista Topp 20 er antakelig den mest kjente og annerkjente lista for populærmusikk i Norge.

Den har bare ett lite problem som enkelt og greit kan illustreres med følgende spørsmål:

Når kjøpte du siste en singel?

Eller enda mer presist:
- Når kjøpte du en singel fra en av de butikkene som får lov til å innrapportere salgstall til Grammofongrossistenes Forening (GGF)?

Når du leser, hører eller ser på lista, får du ingen informasjon om hvor mange singler som faktisk er solgt av hver låt. Når man ser at enkelte sanger går igjen på listene flere uker på rad kan man jo begynne å regne seg til at salget hver enkelt uke ikke kan være fryktelig høyt. Og er det noe som har blitt et blodoffer for filnedlastinger, vil jeg tro det er singelsalget.

Kan vi ikke en gang for alle bare begrave Topp 20-lista? At den er et tomt skall med stor andel av råtten musikk kjøpt av et fåtall fjortisser som ikke hadde råd til mer enn en singel for lommepengene sine burde veie tyngre enn behovet for å holde på merkevaren. VG, NRK og GGF: Ta til vettet!

5 kommentarer:

Stine sa...

Jeg kjøpte engang en singel. Jeg ville høre en sang, og alternativet var jo å sitte klar med fingrene på rec og play tasten og håpe at de ikke snakka inni sangen mens jeg tok den opp på kasett. Jeg var strålende fornøyd da jeg så at det faktsik var fler låter på singelen og de var jo nesten fine.

Neste gang jeg kjøpte singel så jeg raskt at det var 5 låter på den. O'lykke. Da jeg kom hjem så jeg at det var 5 remixer av samme låta. O'gru. Det var i 1994 og det var min siste singel.

AM sa...

Det er faktisk ikke bare singelkjøp, men også nedlasting fra noen lovlige steder der man betaler for det. Synes jeg å ha hørt...kanskje..

En liten blå høne sa...

Listen burde heller vært de låtene som har blitt mest spilt på radio. Håkon Moslett & Co er faktisk uavhengige musikkmenere.

Øystein sa...

Snuppelura ser ut til å ha rett i at også nedlastede sanger nå inngår i lista. En liten applaus for dette. Men spørsmålet er da igjen: Hvilke nedlastingssteder er med i oversikten, og hvor mye selges av hver sang?

En liten blå høne: Lista over låter som er mest spilt på radio heter Hit40, og den er en oversikt over musikk spilt på disse kanalene:

NRK P1/Østlandssendingen
P4
Radio 1 Oslo
Radio Oslo
Power Hit Radio
NRK Mpetre
Kanal 24
The Voice
NRK P3
NRJ
NRK Rogaland
Radio Vestland/Haugaland
Radio Sandnes
Radio 102
Radio Atlantic
Jærradioen

En liten blå høne sa...

Jeg registrerer med skepsis at de 6 nederste kanalene er utelukkende Rogalandsradioer... Og hvor er Radio 1 fra de andre byene? Ikke godt nok...