lørdag, januar 13, 2007

RSS/atom-leser fra Google

Da jeg i dag kikket innom Google labs, fikk jeg meg en særdeles god overraskelse. Jeg har i lenger tid vært ute etter en web-basert RSS/Atom-leser siden jeg ofte bruker forskjellige maskiner.

For de av dere som ikke vet hva er en RSS- eller atom-feed er, skal jeg prøve å gi dere en kort forklaring:

(For ordens skyld kaller vi både RSS- of Atom-feeder her for RSS. Om du er over middels interessert klarer du sikkert å finne ut forskjellen uansett)

En RSS er en måte å vise nyhetsoppdateringer på. En rss-fil, som er en spesiell type XML-fil, oppdateres når det legges ut nytt stoff. Typisk gir RSS'en deg nyhetsoverskriften og de første linjene av nyheten, men den kan også inneholde hele saker.

En RSS-fil kan normalt åpnes rett i en internett-browser, men dette gir deg veldig lite fordi man da vil få med all XML-kodingen i fila, samt at man bare kan oppdatere én og én kilde. RSS blir derimot et glimrende format når man åpner det med en egen RSS-leser. Dette kan være enten et frittstående program, integrert i en web-browser (slik som i Opera og Safari), eller være add-ons til browseren. Uansett vil man kunne lage en liste med flere RSS-filer. Hele lista sjekkes så på én gang, og du får beskjed om det er kommet nye nyheter, og mulighet til å lese hele eller deler av saken rett direkte, eller gå inn på websiden saken referer til.

RSS er gunstig å bruke til blant annet nyheter og blogger.

Ok, nok om RSS. Trenger du å vite mer, les for eksempel her, her eller her.

Uansett, tilbake til saken.

Google Labs har uten at jeg har fått det med meg nemlig laget nettopp en online RSS-leser, kalt Google reader. Jeg har i dag også holdt kurs for mitt genetiske opphav om fortreffeligheten med koblingen mellom G-mail, kalenderen, og de andre tjenestene til Google. Nå har jeg i tillegg til Google Reader også funnet en annen fabelaktig greie. La oss se på et lite scenario:

Du skal lage et dokument som du vil dele med andre slik at de også kan redigere på det. Du oppretter dokumentet i Google Docs and Spreadsheets og sender en invitasjon til andre som de også får rett i G-mailen sin. Men så vet du ikke når folk er inne og gjør rettinger, og hvilke rettinger de gjør. Hvordan holde oversikt over dette uten å sjekke dokumentet jevnlig?

Jo, du går inn i Publish/publisér-fanen i dokumentet, kikker nederst på fanen og klikker på "Subscride". Og voila får du tilgang til en egen RSS-feed for dokumentet.

Og hvor gjør du av denne? Jo, den putter du selvfølgelig inn i Google Reader sammen med resten av RSS-feedene dine.

Slave av Google sa du?

Ingen kommentarer: