fredag, desember 15, 2006

Skritt-teller

Det fine med å jobbe i Forsvaret, er at vi gjerne får litt sporty julegaver av jobben. I fjor fikk jeg en full treningsdress, og årets julegave var en enkel og grei skritt-teller.

I Bloggebyen har jeg registrert flere som løper rundt og måler aktiviteten sin. Blant disse er Heidi, Snuppelura og Britt. Den anbefalte skritt-utskeielsen ligger på 10000 skritt, og nå er jeg klar for å ta min del av disse.

På jobben min bruker vi et prosjektstyringsverktøy som heter Artemis hvor alle prosjektdeltakere blant annet registrerer timer som er brukt på ulike arbeidspakker. Fra de som styrer dette programmet kom det med en gang beskjed om at det ville lagt inn en egen arbeidspakke for registrering av antall skritt. Så nå flyr vi rundt og tester ut den lille dingsen på beltet.

Men det er én ting jeg har lurt på når det gjelder disse skritt-tellerene og hvor mange skritt man skal ta. Jeg hører som sagt at det er 10000 skritt som er målet, men tilbakelagt distanse vil jo variere veldig fra person til person. Jeg som er lang i bena vil for eksempel automagisk få lenger skritt enn en smurf på 1,50. Britt har løst dette med å innføre en ny lengdeenhet som heter bs, eller Britt-skritt for de som skal ha det med teskje. Dette er jo en måleenhet som vil fungere bra for henne, men som ikke akkurat er kompatiblet med SI-systemet.

I tillegg kan man jo tenke seg at en som bruker sjumilsstøvler vil måtte tilbakelegge 700.000 km hver dag for å tilfredsstille behovet for anntall skritt. Om ikke sjumilsstøvlene i seg selv har egen eregi, vil man jo bruke ganske mye kraft på å forflytte seg 700.000 km.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er glad det endelig er noen andre som tar opp dette temaet. Det trenger mer oppmerksomhet. For eksempel denne skritt-tellekonkurransen som var for en stund siden, i regi av LHL. Der var det en unge som hadde gått flest skritt. Selvsagt hadde han det...Jeg har i min Sfo-jobb regnet ut at 1 bs er ca 4 us (ungeskritt).
Hvordan kan slik urettferdighet rettferdiggjøres??

Heidi Fleiss sa...

Altså, det er tydelig at du har en _enkel_ skritt-teller... Min må nemlig kalibreres sånn at den viser skritt og avstand i forhold til din ben og skritt-lengde. Den har også flere innstillinger, siden man bruker forskjellige skrittlengder når man jogger, shopper osv.
Men nå er jeg hardcore da...
(Det skal legegs til at den jeg brukte før bare var på låns fra pappa, og min nye har vært uten batterier siden jeg kjøpte den for et par måneder siden)

Anonym sa...

Vil kke det være helt likegyldig hvor langt man går? En på 1.50 vil bruke like mye energi på 100 "enfemtiskritt" som en på 1.80 vil bruke på 100 "enåttiskritt" .. I ditt tilfelle Britt vil jo ungen bruke masse mer energi på samme distanse som deg. Så distanse er ingen god mål. Så kan man selvsagt faktorere inn skrittlengde i forhold til høyde og samtidig lage et forholdstall hvor vekten også beregnes, men jeg tror at det mye enklere målet "antall skritt" vil fortsatt være det beste.